Ooppera
Syy Veronaan
tuloon oli siis ooppera Areenalla: Rossinin Sevilla Parturi. Meillä oli liput
juhannusaatttoillaksi. Jo päivällä kävelimme Areenan ohi. Siellä täyttä päätä
nostettiin isolla nosturilla illan lavasteita ulkopuolelta muurien yli
areenalle. Ja seuraavana iltana olisi eri näytös ja sama homma edessä.
Esityksen
alkamisaika oli 21:30 ja portit aukesivat kahta tuntia aikaisemmin. Paikalle
suositeltiin tulevaksi vähintään tuntia ennen esityksen alkua. Suomalaisina
olimme paikalla tietysti melkein heti kun sisään pääsi. Olimme seuranneet
säätiedotuksia hukan huolestuneinan kuko viikon. Sateet ja ukonilma olisivat
mahdollisia. Koko päivän oli välillä tihuttanut (vaikka lämpöä oli pitkälti yli
30 astetta ja taivast pilvessä). Noin tuntia ennen esitys pieni kuuri osui
kohdalle. Katsomo on siis täysin kattamaton näyttämöä myöden. Oopperan
ohjeistuksessa lukee, että sateen sattuessa esityksen alkua voidaan lykätä 150
minuuttia (siis meidän iltana aina puoleen yöhön saakka). Heti sateen alettua
katsomoon ilmestyi kertakäyttösadetakkien myyjät ja kohta suurella osalla
paikalle ehtineistä katsojista oli siniset muovikuoret päällä. Me olimme
puolestamme varautuneet täysillä sadevarustuksilla, joten meitä pieni eikä
myöskään isompi sade haittaisi. Toki jostain kaukaisuudesta kuluu ukkosen jymy.
Meillä oli paikat
kaarteessa noin 20:llä rivillä. Alakatsomoon oli asennettu rautapenkit (siis
meidän paikoillamme), mutta vielä ylempänä ihmiset istuvat 2000 vuotta
vanhoilla kivi-istuimilla. Tämä siis permantopaikojen lisäksi. Rahvas istui
kivikatsomossa ja parempi väki alhaalla “kentällä”, jonne vaadittiin myös
tietty pukukoodi.

Siniset sadetakit
ovat katsomossa kadonneet ja kongi kumahtaa. Tutun alkusoiton ensisävelet
kaikuvat katsomossa ja lavalle saapuu joukko tanssijoita. Ensimmäiset tipat
laskeutuvat niin katsomoon kuin myös näyttämölle. Esitys keskeytetään, jotta
soittimet eivät kastu. Ja sitten jyrähtää - rankka sade rysähtää kaupungin
päälle. Sadeasut löytävät päälle uudestaan hyvin nopeasti ja katsomon uloskäynnit tukkeutuvat. Vettä
tulee oikein kunnolla ja taivas kumajaa. Ukkosta kestää vartin verran ja illan
teos pääsee alkamaan uudestaa 45 minuuttia myöhässä. Kello on siis vartin yli
kymmenen. Pilvet haihtuvat ja näyttämön yllä loistaa täysikuu. Eipä aikaakaan
kun tuttu Figaron aaria kuuluu katsomoon. Siitä se ilta jatkuu väliaikoineen
vähän yli yhteen yöllä. Itse teao ei kylläkään kuulu suosikkeihini. Melko
tasapaksu teos eikä nuo solistitkaan han maailmanluokan esiintyjiä olleet.
Väittäisin Helsingin oopperan pystyvän parempaan. Jotenkin jäi halvalla tehdyn
tuntu. Pian kaupunki täyttyy poistuvista katsojista - Areenalla on nykyään noin
15 000 paikkaa, mutta tänä iltana se ei ollut ihan loppuunmyyty. Rooman
aikoihin katsojia mahtui 30 000.

Taidenäyttely Torinossa
Ihan
majapaikkamme naapurissa sattui olemaan ranskalaisen Henri de Toulouse-Lautrecin
näyttely. Tämä 1800-luvun loppuvuosina elänyt pariisilainen taiteilija on
tunnettu litografioista, piirroksista, maalauksista ja julisteissa, joissa hän
kuvaa Pariisin yöelämää. Teokset veivät meidät Punaisen myllyn, absintin,
tanssijattarien ja laulajien maailmaan. Esillä oli myös hänen jo 8-vuotiaana
tekemä piirros, josta näki kyseessä olevan todellinen luonnonlahjakkuus. Toulouse-Lautrecia
on kuvattu yhtenä merkittävimpänä jälki-impressionistisena art nouveau
-kuvittajana. Kaiken kaikkiaan upeita töitä. Ei voi kuin ihailla joidenkin ihmisten
kykyä pysäyttää liike ja tuoda kuviin esille ihmisten tunnetilat.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti