Kaupungit
Verona
Jo heti
lentokentällä bussijonossa vastaan iski melkoinen lämpö ja kosteus. Lämpötila
oli pitkälti päälle 25 astetta läpi yön. Ensimmäisenä iltana alkuun nopea pizza
ja sitten lyhyt tutustumiskävely keskustassa, lasillinen viiniä hyvässä
viinibaarissa ja takaisin nukkumaan.
Seuraava päivä,
juhannusaatto, oli varattu “turismille” eli kiertelimme siellä täällä pitkin
vanhaa kaupunkia. Väkeä oli paljon varsinkin pääkaduilla ja Areenan
ympäristössä. Areenan lisäksi toinen Veronan päänähtävyyksistä on Julian
parveke (siis niin kuin Shakespeare sen näytelmäänsä sijoitti). Parveke on
keskustassa sisäpihalla ja jonohan oli melkoinen - jätimme tämän parvekkeen
suosiolla muille katseltavaksi ja keskityimme kymmeniin muihin parvekkeisiin.
Onhan tuo keskusta ihan mukava ja kompakti, mutta väkeä vain on liikaa - ei jää
mieleen yhtenä suosikkipaikoista.
Myöskään
juhannuspäivälle meillä ei ollut mitään erikoista ohjelmaa. Jostakin huomasin,
että jonkin matkan päässä hotellista oli aamupäivällä markkinat – sinne siis. Markkinat
olivatkin melkoiset suuret. Myyntitelttoja oli kaiken kaikkiaan varmaan noin
kilometrin matkan: pääosin halpoja vaatteita, jonkin verran sekalaista tavaraa
ja muutama ruokakoju. Varsinaiset ruokamarkkinat nämä eivät olleet, vaikka ne
muutamat kojut, jotka olivat mukana, olivat todella monipuolisia: juustoja, mereneläviä,
kasviksia hyvin monipuolisesti. Italialaiset usein suosivat näitä torikojuja
supermarkettien sijaan.
Iseo
Iseo-järvi ja
Iseon kaupunki sijaitsee noin 40 km Brescian kaupungista luoteeseen. Itse
kaupunki on järven etelä rannalla ja siitä etelään alkaa Po-joen tasanko, mutta
muuten järven rannoista nousee Alppien etelärinteet. Korkeimmat huiput
lähetöllä nousevat puoleentoista kilometriin. Järvi on noin suurin piirtein
Lohjanjärven kokoinen pinta-alaltaan, mutta jopa 500m syvä. Wikipedian mukaan
vettä on 8-kertaisesti Lohjanjärveen verrattuna. Järven keskellä on Monte
Isolan saari joka sekin kohoaa 400 m järven pinnan yläpuolelle (ja melko
jyrkästi). Saari on melko erikoinen sen suhteen, että vaikka siellä asuu muuta
tuhat asukasta niin autolla saa ajaa ainoastaan lääkäri ja pappi. Muut kulkevat
lähinnä skootereilla. Järven rannalla on yhteensä kymmenkunta pikkukaupunkia
joiden väliä voi kätevästi kulkea junalla tai linjalaivoilla.
Iseon kaupungin vanha keskusta on melko kompakti, tyypillinen italialainen vanhan kaupungin keskusta: kapeita katuja, kaupungintalo, keskusaukio, pieniä kivijalkaliikkeitä, muutama hotelli, ravintoloita ja baareja sekä ennen kaikkea autoliikennettä oli rajoitettu. Oikein idyllinen paikka. Isommat kaupat ovat vanhan keskustan ulkopuolella. Odotimme, että kaupunki olisi täynnä saksalaisia turisteja, mutta jostakin syystä heitä ei nyt niin hirveästi ollut. Pääosin kaduilla kuuli italian kieltä.
Järven keskellä
oleva saari on kyllä käymisenarvoinen paikka. Olimme siellä käyneet jo
aikaisemmalla matkalla vaeltamassa. Tällä kertaa kävimme siellä vain pikaisesti.
Laivamatka Iseosta kestää varin verran. Istuimme hetken aperitiiveilla pienessä
rantakahvilassa ja kävelimme pitkin rantakatua. Saarella on jotenkin seesteinen
tunnelma, koska autoja ei ole eikä tällä kertaa suurta turistiryntäystä.
Saarella on myös muutama hotelli, joten jatkossa kannattaa harkita myös
yöpymistä siellä.
Alueesta ja ajankohtaisista tapahtumista löytyy enemmän https://visitlakeiseo.info/en/ . Voin suositella tätä kohdetta lomailemiseen, jos Pohjois-Italian järvet kiinnostavat, mutta ei halua mennä sinne minne kaikki muutkin menevät (Garda, Como, Lugano, Maggiore).
Torino
Torino on yksi
suosikkikaupungeistani, sopivan kokoinen muttei mikään turistirysä. Toki
matkailijoitakin on, mutta he hukkuvat hyvin paikallisten sekaan. Ja
englannilla pärjää hyvin (kuten myös Veronassa ja Iseossakin), vaikka muutaman
sanan italiaakin ymmärrän ja osaan sanoa. Kaupungin erikoisuus on katetut
jalkakäytävät, joita on kaiken kaikkiaan 18 km. Nämä muodostavat Euroopan suurimman
yhtenäisen jalankulkualueen. Ison italialaiskaupungin tapaan kadut on täynnä
pikku vaateputiikkeja ja kahviloita sekä tietenkin jäätelöliikkeitä. Isommat
kaupat ovat ydinkeskustan ulkopuolella. Vaikka jalankulkualue on valtava se ei
estä autoilla liikkumista ihan keskustassakin. Joukkoliikenteestä vastaavat
ratikat, bussit sekä metro, joilla matkustaminen on suomalaisen kannalta halpaa
– 24 tunnin päivälippu maksaa 4€. Ratikoista sen verran, että käytössä on suht’
uusia, vähän vanhempia ja sitten tosi vanhoja 50-luvin lopulta. Ensimmäinen
linja otettiin käyttöön jo 1871.
Olimme varannet huoneiston jälleen läheltä rautatieasema Porta Susaa. Huoneisto oli siisti, mutta yllättävän pieni ainakin verrattuna siihen mielikuvaan mitä netin kuvien perusteella sai: pieni oleskelutila, keittotaso, makuusoppi sekä kylppäri. Suihkukaappi oli kyllä ahtain, missä olen ollut. Ilmastointi oli kyllä hyvä lisä tässä huoneistossa. Olimme kaupungin keskustassa kuudennen kerroksen vinttiasunnossa ja meillä oli iso parveke sisäpihalle. Vaikka asuimme isojen teiden risteyksessä niin liikenteen ääni ei juurikaan kuulunut edes parvekkeelle.
Maisema parvekkeeltamme |
Asuintalomme |
Sunnuntaipäivä
meni kävellessä ympäriinsä kaupunkia. Kahvilasta ja iltaravintolasa hiukan
enemmän toisella sivulla. Kävimme myös tsekkaamassa seuraavan päivä Tour de
Francen maalipaikan – sen vuoksihan me täällä olemme. Maanantaiaamupäivä meni
sitten taiteen ja iltapäivä Tourin merkeissä ja näistä siis toisaalla lisää.
Tiistai-iltapäivälle,
kun olimme saapuneet junalla takaisin Pinerolosta, osuin yksi rankimmista
ukkoskuuroista, jonka olen nähnyt ja olen sentään jonkin verran matkustellut
paikoissa, joissa vettä voi tulla melko reippaasti. Yhtenäinen salamien välke
ja ukkosen jyrinä, mieletön tuuli ja vettä taivaasta ihan mielettömästi. No se
kesti puolisen tuntia, jonka jälkeen tiet virtasivat jokina.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti